Piše: Silvija Radulović
Broj internet trgovina u svijetu raste iz godine u godinu, međutim ovakav je način poslovanja doslovce buknuo od pojave koronavirusa. Naručuje se sve – od odjeće, obuće, potrepština, uređaja, voća i povrća, pa do gotovih jela iz ugostiteljskih objekata.
Veliki broj poduzetnika brzo se organizirao kako bi odgovorio na izazove tržišta i novonastalu potražnju te ponudio potrošačima ono najpotrebnije na najprihvatljiviji i najjednostavniji način.
Iako spada u prodaju na daljinu, prodaja putem interneta podliježe svim zakonima o trgovini, a problem može predstavljati i skladište koje je dužna imati svaka „klasična“ online veleprodaja i maloprodaja i za koje su propisani točno određeni minimalni tehnički uvjeti.
Iz tog razloga, danas vas upoznajemo s dva jednostavnija oblika online prodaje, za koje nije potrebno skladište, a to su marketplace i dropshipping.
Kako biste znali u koju od ove dvije kategorije spadate, prvo pitanje koje si morate postaviti je: tko izdaje račun kupcu?
Ako račun krajnjem kupcu izdaje trgovac koji se oglašava putem vaše platforme, poslujete kao marketplace, a ako račun izdajete vi tada se na tržištu javljate kao dropshipping.
Marketplace je prodaja na tuđim platformama te ukoliko se odlučite na ovu opciju javljate se na tržištu u svojstvu posrednika na način da se putem vaše platforme oglašavaju drugi trgovci i prodaju svoje proizvode i/ili usluge.
Naplatu možete vršiti virmanski, putem PayPala, kreditnim karticama i/ili pouzećem. Račune plaćene putem PayPala i transakcijske račune nije potrebno fiskalizirati. Transakcijske račune predlažemo izdavati s bar codom za brže i jednostavnije plaćanje putem mBankinga. Računi plaćeni kreditnim karticama moraju se fiskalizirati, dok za račune koje će biti plaćeni pouzećem ovisi tko će ih dostaviti. Ukoliko to učini dostavna ili kuriska služba koja je ovlaštena vršiti naplatu u ime i za račun trgovca te ukoliko će novce uplatiti trgovcu na njegov žiroračun, nije potrebna fiskalizacija. Naravno, taj oblik naplate vama kao posredniku nije interesantan jer možete ostati bez svojih prihoda.
Obveznik fiskalizacije u ovom slučaju je trgovac.
Prilikom naplate kreditnim karticama, problem može predstavljati odmak u vremenu između naplate i fiskalizacije, obzirom da se naplata vrši putem vaše platforme, a fiskalizirani račun izdaje trgovac u trenutku primitka vaše proslijeđene narudžbe, ali ovaj oblik poslovanja u praksi funkcionira.
Vaš prihod, a ujedno i zarada u ovom slučaju je provizija, za koju izdajete račun trgovcu čija je roba, odnosno usluga prodana putem vaše platforme. Proviziju ostavljate sebi na računu, a trgovcu isplaćujete razliku između naplaćenog proizvoda i/ili usluge i provizije.
Za račune naplaćene putem kreditnih kartica, svakako uzmite u obzir i bankarsku proviziju.
Dropshipping je oblik prodaje bez skladišta, u kojem se vi kao webshop pojavljujete u svojstvu trgovca. Sam način poslovanja funkcionira slično kao s marketplaceom – kupac naručuje proizvod koji onda vi naručujete od drugog trgovca, u ovom slučaju svog dobavljača i isporučujete ga direktno kupcu, bez fizičkog zaprimanja u vaše skladište. Trgovac izdaje račun vama, a vi krajnjem kupcu i vi ste obveznik fiskalizacije. Računi se fiskaliziraju pod jednakim uvjetima kao kod marketplacea, ali je ovdje zgodna i naplata pouzećem putem ovlaštene kurirske službe.
Vaš prihod predstavlja ukupno naplaćeni iznos, a zarada je marža.
Dakle, osnovna razlika između marketplacea i dropshipinga je ta što se kod marketplacea javljate na tržištu kao posrednik, a kod dropshippinga kao trgovac. Ni u jednom ni u drugom slučaju nemate skladište, ali je kod marketplacea obveznik izdavanja računa proizvođač ili drugi trgovac što može predstavljati problem kod naplate kreditnim karticama, ako on nema fiskalnu blagajnu. Odgovornost u vezi dostave i kvalitete robe je na drugom trgovcu, što ovaj oblik poslovanja definitvno čini jednostavnijim i poželjnijim u odnosu na dropshipping.
Dropshipping se više primjenjuje kod prodaje proizvoda dobavljača iz zemalja članica EU ili trećih zemalja.
Ovdje nije naodmet spomenuti kako u prilogu marketplacu ide i činjenica da je njegov prihod provizija, za razliku od dropshippinga kojemu je prihod ukupno naplaćeni iznos od kupca. Dakle oni mogu ostvariti jednaku dobit, ali će drophipping imati puno veće prihode, što potencijalno znači veću stopu poreza na dobit i veće iznose poreza i parafiskalnih nameta koji ovise o prihodima.